Dersin Adı | İşlemsel Tasarıma Giriş |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARCH 322 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı, öğrencilerin sayısal mimari tasarım uygulamaları için gerekli olan zihinsel becerileri kazanmasına yardımcı olmaktır. İşlemsel problem çözümü, bilişsel modeller, üretken sistemler, biçim gramerleri, mekan örgütlemesi ve tasarım araçları geliştirme konularına odaklanan uygulamalar aracılığıyla öğrenciler, işlemsel düşünme biçimlerini tanıma ve deneyimleme olanağı elde edeceklerdir. "Yaparak öğrenme" bu ders için çok önemli bir yaklaşımdır. Bu doğrultuda ders içeriği analogdan dijitale çeşitli tasarım/üretim araçları kullanmayı ve geliştirmeyi gerektiren atölye çalışmaları ve tasarım uygulamaları ile yürütülecektir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders öğrencilerin tasarımda işlemsel düşünme hakkında bilgi ve deneyim sağlayabilmeleri amacıyla geliştirilmiştir. Bu deneyimi sağlayacak atölye çalışmaları esastır. Temel meseleler hakkında basit kuramsal bilgilendirmenin ardından öğrenciler verilen tasarım problemleri üzerinde çalışarak bu bilgileri deneyimleme şansına sahip olacaklardır. Dönem boyunca öğrencilerin bu atölye çalışmalarını tamamlamaları ve sunmaları beklenir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Hesaplama/Hesaplamalı Tasarım’a Giriş Proje 1 Başlangıcı | |
2 | Analog Hesaplamalı Tasarım Rhinoceros Giriş Temel Grasshopper Bilgileri | Stüdyo Çalışmaları/ Sınıf İçi Egzersizlerin Gözden Geçirilmesi |
3 | Dijital Hesaplamalı Tasarım Grasshopper Giriş | Proje-1 Hazırlıkları |
4 | Tasarım Yaklaşımı Olarak Tümevarım Grasshopper’da Geometri/Veri Oluşumu Proje 1 Bitişi/Proje 2 Başlangıcı | Okuma_01- Proje 1 Gözden Geçirilmesi |
5 | Grasshopper’da Geometri/Veri Yönetimi Proje 2 Tasarım/ Fiziksel Birim Oluşumu | Stüdyo Çalışmaları/ Sınıf İçi Egzersizlerin Gözden Geçirilmesi |
6 | Grasshopper’da Veri/Geometri Manipülasyonu Proje 2 Tasarım/Fiziksel Birimin Dijital Oluşumu | Stüdyo Çalışmaları/ Sınıf İçi Egzersizlerin Gözden Geçirilmesi |
7 | Parça-Bütün İlişkisi ve Simülasyonları Proje 2 Tasarım/Dijital Bileşen Oluşumu | Proje-2 Hazırlıkları |
8 | Fiziksel Bileşenlerin Dijital Üretim Süreçleri ve Birleştirilmesi | Proje-2 Hazırlıkları |
9 | Tasarım Yaklaşımı Olarak Tümdengelim Hesaplamalı Biçim Araştırma Metodları Proje 2 Bitişi/Final Başlangıcı | Okuma_01- Proje 2 Gözden Geçirilmesi |
10 | Grasshopper’da Hesaplamalı Yüzey Oluşumu Bütün-Parça İlişkisi Final Projesi Tasarım/Yüzey Tasarımı | Okuma_03- Stüdyo Çalışmaları/ Sınıf İçi Egzersizlerin Gözden Geçirilmesi |
11 | Grasshopper’da Biçim Rasyonelize Edilme Süreci Bütün-Parça İlişkisi Final Projesi Tasarım | Okuma_04- Stüdyo Çalışmaları/ Sınıf İçi Egzersizlerin Gözden Geçirilmesi |
12 | Grasshopper’da Biçim Rasyonelize Edilme Süreci Uyarlanabilir Birimler Final Projesi Tasarım | Stüdyo Çalışmaları/ Sınıf İçi Egzersizlerin Gözden Geçirilmesi |
13 | Grasshopper’da İşlemsel Üretim Süreçleri Uyarlanabilir Birimler Final Projesi Üretim & Birleştirme | Final Proje hazırlıkları |
14 | Final Proje Sunumu | Final Proje hazırlıkları |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | Burry, M., Scripting Cultures, AD june 2011 Kieran, S., Timberlake, J. Refabricating Architecture, McGraw Hill, 2004 Menges, A., Hensel, M., Morpho-ecologies, Architectural Association, 2006 Beckmann, J., The Virtual Dimension: Architecture, Representation, and Crash Culture, Princeton Architectural Press, 1998 Stiny, George. Shape: Talking about seeing and doing. Ball, P., The Self-Made Tapestry, pattern formation in nature, Oxfor University Press, 1999 Thompson, D., On Growth and Form, 1942, Dover Reprint Alexander, Christopher. Notes on the Sytnthesis of Form. Heath, T. F.: 1968, "The Algorithmic Nature of the Design Process" In Emerging methods in environmental design and planning;: Proceedings of the Design Methods Group first international conference. G. T. Moore, ed. 57 69. Cambridge, MA |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 25 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 5 | 20 |
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 25 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 7 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 8 | 2 | 16 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 5 | 2 | |
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 10 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | 1 | 10 | |
Toplam | 110 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Profesyonel düzeyde mimarlık hizmeti verir. | X | ||||
2 | Tasarım ve inşaat pratiklerinde karşılaşılan karmaşık problemlerin bireysel ve takım halinde çözümlerinde sorumluluk alır. | X | ||||
3 | Proje hizmetlerinin sağlanması süreçlerinde diğer disiplinlerle eşgüdüm ve işbirliği sağlamak için gereken yöntemleri kavrar. | |||||
4 | Mimari tasarım ve uygulama kaynaklı yöntemleri, kavramları ve teorileri anlar, yorumlar ve değerlendirir. | X | ||||
5 | Çevreye ve toplumsal meselelere duyarlı, farklı ölçeklerdeki mimari stratejileri üretir. | X | ||||
6 | Yapılı çevrenin üretimi süreçlerindeki çeşitliliği, küresel kültür ve tarihsel gelenekler ile yorumlayarak eleştirel bir kavrayış geliştirir. | X | ||||
7 | Yapı malzemelerinin, ürünlerinin ve bileşenlerinin yapı sistemleri içerisindeki performanslarına dair teorik ve teknik bilgiyi uygular. | X | ||||
8 | Güncel bilgi ve bilgisayar tabanlı iletişim teknoloji ve araçlarını kullanarak mimari fikir ve önerileri sözlü, yazılı ve görsel olarak sunar. | X | ||||
9 | Mimari sorunların çözümü için edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip öğrenme gereksinimlerini ve süreçlerini yönlendirerek eleştirel düşünce ve tasarım üretir. | X | ||||
10 | Mimarlık alanında kendisini sürekli yenileme ve eğitme insiyatifini gösterir ve yaşam boyu öğrenme yaklaşımı geliştirir. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest